Cerpen Cintaku Tertinggal di KDCA Oleh Salvia Rose
Disiarkan dalam Harian Ekspres Ruangan Sastera & Budaya
pada 9 Disember 2018
Tajuk : Cintaku Tertinggal Di KDCA
Senyuman
yang diukir sangat menikam hingga menembusi ruang hati yang telah lama terluka.
Walau dicuba untuk tidak tergoda namun pancaran yang indah tetap membuatnya
khayal seketika. Gerak laku gadis itu memabukkan pandangannya yang tidak dapat
melarikan diri dari terus melihat dan mengkagumi ciptaan tuhan yang sangat
sempurna di mata yang melihat. Penerangan yang dituturkan dari bibir bercalit
gincu merah jambu itu sangat lunak kedengaran menyapa ke telinga. Parut luka di
hati seolah- olah diusap lembut dan hilang entah ke mana, luka yang telah lama
mengiringi kehidupannya sejak tiga tahun yang lalu kini tidak dapat dirasakan
lagi.
Ini
adalah kali kedua Melvin berkunjung ke rumah- rumah tradisional yang terletak
di dalam kawasan perkarangan KDCA (Kadazan
Dusun Cultural Assosiation) di Penampang. Rombongan seramai 30 orang
pelancong dari pelbagai destinasi Semenanjung Malaysia itu sangat teruja
melihat keunikkan setiap rumah tradisi yang mempunyai keaslian yang tersendiri.
Sabah
yang dikenali sebagai Negeri Di Bawah Bayu merupakan sebuah negeri yang
terindah dan mempunyai banyak destinasi pelancongan berasaskan alam semulajadi.
Air Terjun Mahua, Simpang Mengayau di Kudat, Air Panas Poring di Ranau dan
banyak lagi tempat yang tidak pernah putus dengan kehadiran pelancong dari
dalam dan luar negara. Begitu juga dengan kawasan perkarangan KDCA yang
menyajikan rumah- rumah tradisi suku kaum di Sabah, tidak pernah ada hari tanpa
disinggahi untuk meneroka khazanah yang menjadi kebanggaan Sabah.
“Di sini ada 11 buah rumah
kebudayaan dari pelbagai etnik dan daerah.”
Semua
mata fokus dan meliar melihat sekeliling kawasan itu. Rumah- rumah tradisional yang
tersergam indah itu membuatkan yang melihat berasa kagum. Sememangnya, Sabah
kaya dengan khazanah budaya pelbagai etnik. Rekabentuk dan senibina rumah
tradisional yang hanya menggunakan bahan- bahan semulajadi seperti kayu, buluh,
rotan dan rumbia dijaga dan keasliannya dikekalkan agar warisan nenek moyang
tidak terkubur dari generasi baru. Arus teknologi yang semakin berkembang pesat
tidak seharusnya terus menenggelamkan warisan budaya yang ditinggalkan oleh
nenek moyang kita. Pemuliharaan tinggalan tradisional ini harus dijaga agar ia
tidak akan terus dilupakan dan hilang di mata generasi baru.
Vivie
tersenyum manis melihat pelancong yang memandang dengan pandangan yang bersinar
memuji keindahan yang dilihat. Dadanya kembang dengan perasaan bangga kerana
dilahirkan di bumi Sabah, dan bertambah bangga lagi hatinya bila kini bertugas secara
sambilan sebagai pemandu pelancong di KDCA.
Usia
Vivie masih muda dan baru sahaja melangkah ke angka 20 tahun dua hari yang
lalu. Namun ilmu pengetahuan tentang budaya masyarakat Sabah menggunung dalam
kotak fikirannya. Galakkan daripada ayahnya membuatkan dia tidak jemu menambah
pengetahuan tentang adat pusaka dan kebudayaan Sabah. Dia bercita – cita untuk
membuka sebuah agensi pelancongannya sendiri suatu hari nanti dan sekarang dia sedang
menunggu panggilan untuk menyambung pelajaran dalam bidang diploma pelancongan
di sebuah kolej di bandaraya Kota Kinabalu.
“Ini
adalah rumah Kadazan Papar. Seperti yang kamu dapat lihat, ini adalah beranda
rumah yang dikenali sebagai bantalan,
ruang tamu dikenali sebagai bintuhan
dan dapur pula dikenali sebagai yapuhan
dalam bahasa Kadazan Papar”.
Vivie
berjalan perlahan di dalam rumah etnik Papar itu sambil diikuti oleh beberapa
pelancong. Semua mata fokus dan berlegar- legar memerhati setiap ruang dalam rumah
tersebut dan telinga dipasang tajam untuk mendengar maklumat yang disampaikan
oleh Vivie. Penerangan yang jelas dan memberikan ilmu pengetahuan baru kepada
semua.
Kawasan
KDCA sememangnya tidak pernah putus dari dikunjungi oleh orang ramai dan kemuncak
kunjungan adalah pada hari Pesta Menuai. Perpaduan masyarakat dibuktikan dengan
penyertaan dan kehadiran segenap lapisan masyarakat dari pelbagai pelusuk dalam
memeriahkan aktiviti- aktiviti yang dianjurkan semasa pesta menuai. Acara
seperti Sugandoi (Nyanyian), Unduk Ngadau (Ratu Cantik) dan
persembahan tarian dari pelbagai etnik yang terdapat di Sabah diadakan pada
bulan Mei. Pertandingan dan demostrasi sukan tradisi juga dijalankan di perkarangan KDCA sebagai tarikan
utama bagi semua generasi. Sukan tradisi seperti Mipulas (Gusti Tangan), Momolositik
(Melastik), Rampanau (Berjalan Kaki
Menggunakan Galah Berkaki), Migazat Dukug
(Tarik Tali), Monopuk (Menyumpit) dan
pelbagai lagi sukan tradisional yang diketengahkan semasa Pesta Menuai diharap
akan terus terpelihara dan dikenali oleh semua generasi.
“Sekarang semua boleh menuju ke
dewan terbuka dan makanan tradisional ada disediakan di situ. Anda juga akan
dihiburkan dengan tarian- tarian tradisional yang terdapat di negeri Sabah.
Selamat menjamu selera.”
Vivie memandang satu persatu pelancong yang mulai
bergerak menuju ke dewan terbuka yang hanya satu lontaran batu kecil dari rumah
tradisional terakhir yang mereka singgah. Bibir Vivie sentiasa mengukir senyum
dan keringat yang mula membasahi dahinya dibiarkan sahaja jatuh menitik. Cuaca
panas tengahari itu tidak mematahkan semangatnya untuk terus menghadiahkan
senyuman pada pelancong walau ada yang tidak membalas senyumannya itu. Dia
harus bersikap optimistik dan profesional dengan kerjanya. Kita berbuat baik
tanpa perlu mengharapkan balasan, teruslah tersenyum pada mereka walau
adakalanya tiada balasan kerana tidak semua orang yang akan bersikap peramah.
Masing-masing punya lukisan wajah sendiri.
“Cik, yang ini makanan apa?”
Satu
soalan kedengaran dari celahan pelancong yang sedang berbaris mengambil
makanan. Vivie bergerak mendekati pelancong tersebut dan berdiri di hadapan
meja panjang yang menghidangkan pelbagai juadah tradisional.
“Makanan ini dinamakan hinava. Ia merupakan makanan tradisi masyarakat Kadazandusun.
Makanan tradisi zaman dahulu ini diproses atau dimasak tanpa menggunakan
minyak. Hinava merupakan salad ikan
yang diperap dengan limau, garam, cili dan bawang merah cincang serta hirisan
kecil halia.”
Panjang lebar Vivie menerangkan dan semuanya tanpa teks.
Maklumat yang cukup dalam pengetahuan fikirannya. Para pelancong yang mendengar
mengangguk- anggukkan kepala mereka tanda faham.
Di satu sudut, Melvin cuba untuk bersikap tenang namun
gemuruh di hatinya tidak dapat dikawal. Semuanya berlaku dengan spontan dan dia
tidak dapat melawan rasa hatinya yang semakin membara. Selepas mengambil
makanan, dia sengaja melabuhkan punggungnya di kerusi kosong di sebelah Vivie.
Vivie melemparkan senyuman padanya. Sikit lagi piring yang dipegangnya
tertumpuh kerana gemuruh. Selama bertahun dia tidak pernah mempunyai perasaan
demikian.
Sejak Melvin putus tunang dan bekas tunangnya berkahwin
dengan lelaki lain, semua perasaan cinta dan sayang terkubur jauh di Laut Cina
Selatan. Melvin tidak mahu membuka hatinya lagi untuk didekati oleh mana- mana
perempuan. Dia takut untuk terluka dan kepercayaannya pada cinta tidak wujud
lagi. Namun, pertemuannya dengan gadis di hadapannya ini telah membuatkan
hatinya seolah diketuk bertubi- tubi sehingga dia tidak bisa menghalang dari
terus membukanya.
“Pertama kali datang ke sini….”
Lembut bicara Vivie. Wajahnya mengadap Melvin, memandang
lelaki di hadapannya. Melvin cuba sebaik mungkin bersikap jantan. Dia tidak
mahu kalah dengan perasaannya sendiri.
“Ini kali kedua. Saya orang Sabah juga tetapi bekerja di
Johor. Ayah saya orang Ranau.” Jelas Melvin dan ada getar pada suara lelakinya.
Vivie ketawa kecil. “Oh! rupanya orang Sabah pula,” balasnya. Mereka berdua
berbalas senyuman.
Kehadiran penari di atas pentas menghentikan perbualan
mereka. Semua mata tertumpu di atas pentas. Bunyi muzik sumazau Penampang berkumandang dimainkan oleh pemuzik. Rentak yang
mengasyikkan dan membuatkan kita lena seketika sehingga mengoyangkan jari dan menghentakkan
kaki tanpa disedari.
Tarian Sumazau
Penampang merupakan tarian tradisional bagi masyarakat Kadazan di daerah Penampang.
Tarian ini dipersembahkan secara berpasangan dengan gerakan berirama dan menari
dengan tumit separa terangkat manakala posisi tangan penari pula dihayun di sebelah
tepi. Apabila laungan yang dinamakan pangkis
dilakukan oleh seorang pemimpin tarian dari pihak lelaki, semua penari akan
mendepakan tangan dan dialun seperti burung.
Vivie menjemput beberapa pelancong naik ke atas pentas.
Melvin turut menyertai dan berdiri di hadapan Vivie. Dia sengaja memilih Vivie
sebagai pasangannya kerana dia mahu merapatkan diri dengan gadis itu. Mereka
menari sumazau Penampang dengan
semangat Sabah yang membuatkan mereka terlupa ada pasangan lain yang turut
menari di sisi mereka. Kalau boleh, Melvin tidak mahu tarian itu berakhir. dia
mahu terus bebas menari mengikut alunan.
“Terima kasih di atas layanan yang diberikan sepanjang
di sini. Kalau ada umur yang panjang, kita akan berjumpa lagi.”
Mereka semua bersalaman sebelum menaiki bas pelancong
yang sudah hampir 30 minit menunggu berdekatan dengan pondok pengawal. Vivie
melambai-lambaikan tangannya pada pelancong yang turut membalasnya. Rasa sedih
di hati walau hanya pertemuan sehari namun ada kemesraan yang terjalin. Satu
ikatan persahabatan yang singkat namun tetap menjanjikan memori yang indah
untuk dikenangi.
Melvin sempat meminta nombor telefon bimbit Vivie. Vivie
tanpa rasa ragu terus menulis nombor telefonnya di atas sekeping tisu putih.
Dia menghulurkan tisu itu dengan iringan senyuman yang membuatkan Melvin tidak
berkelip mata memandangnya. Melvin seolah tidak mahu mengakhiri pertemuan itu,
dia mahu terus berada di KDCA dan menatap wajah gadis manis di hadapannya itu.
Lambaian tangan Vivie terhenti apabila bas itu hilang
dari pandangannya. Berakhir tugasnya pada hari itu. Setiap kali berakhirnya
lawatan sesebuah kumpulan pelancong, hatinya akan terasa sedih di atas
perpisahan itu. Namun, satu kesedihan yang hanya bersifat sementara kerana esok
pasti akan ada lagi kumpulan baru yang akan datang berkunjung.
Vivie memandang telefon bimbitnya dan ada kehampaan pada
wajahnya. Panggilan yang diharapkannya tidak pernah berkunjung tiba. Mungkin
sekadar perasaanya yang terdetik untuk lebih mengenali pemuda itu. Kehampaannya
terus hilang dibawa arus masa tanpa disedari dan ingatannya hilang dibawa pergi
oleh angin malam jauh berlabuh di pelabuhan lain.
Melvin kembali pada tugasnya dan sentiasa menyibukkan
dirinya. Ingatannya sekali sekala teringat pada Vivie namun dia tidak mahu melayan
perasaannya yang tidak pasti. Dia berusaha untuk membuang ruang di hatinya dari
dimasuki oleh ingatannya pada Vivie. Usaha yang membuatkan dia tidak berhenti-
henti menyibukkan diri dengan kerja- kerjanya. Baginya kejadian memasukkan
seluar panjangnya ke dalam mesin cuci kain tanpa meyeluk saku mengeluarkan tisu
yang mempunyai nombor telefon gadis itu adalah petanda mereka tidak punya
jodoh. Semuanya hancur bersama tulisan pada tisu itu menjadi satu gumpalan
bulat yang tidak bermakna.
Namun, semakin Melvin berusaha untuk melupakan gadis
itu, semakin kuat bayangan gadis itu muncul setiap kali dia memejamkan mata.
Walaupun dia menyibukkan diri dengan kerja, bayangan gadis itu tetap
menghantuinya setiap irama degupan jnatungnya. Hatinya kini tidak lagi bersama-
samanya, jiwanya seolah kosong hanya tinggal jasad.
“Mungkin sudah tiba masanya aku kembali ke tanah
kelahiranku,” bisik hati kecil Melvin. Dia tidak mahu memikirkan bagaimana
perasaan gadis itu padanya dan dia tidak mahu tahu jika gadis itu akan menerima
cintanya atau tidak. Yang dia pasti, dia perlu pulang dan mencuba mengikat satu
persahabatan dengan gadis itu. Persahabatan yang diharapnya akan bertukar
menjadi satu ikatan cinta.
Melvin memandang dari tingkap kecil kapal terbang yang
membawa dia pulang kembali ke destinasi yang tidak sabar lagi dipijaknya. Dia
bersyukur kerana perpindahannya ke Sabah telah diluluskan oleh syarikat tempat
dia bekerja. Dia mahu kembali ke tanah asalnya. Dia mahu teruskan bakti dan
sumbangan pada negerinya yang tercinta. Walaupun kehadirannya tidak menjanjikan
cinta yang berbalas, namun Melvin mahu berusaha untuk menakluki cinta gadis itu
yang telah berjaya menambat hatinya. Dia mahu mencari hatinya kembali yang
tertinggal di KDCA.
….
Tamat ….
Comments